“Klinkt relaxed, dat thuiswerken” hoor ik vaak. Zeker! Maar het vergt ook discipline en heeft hier en daar ook valkuilen. Hoe Geertien thuiswerken goed aanpakt, deel ze graag in deze blog. Geertien: ‘Ik werk regelmatig thuis omdat ik mij dan beter kan concentreren, ik minder reistijd heb en met thuiswerken een goede werk-privé balans heb. Ook heb ik regelmatig lange Teams afspraken waar ik collega’s niet mee lastig wil vallen.’
Dag plannen
‘Ik hou van structuur, dus om te beginnen plan ik mijn dag. De dag van te voren check ik mijn agenda, dus ik weet welke afspraken er op de planning staan. Vervolgens maak ik een actielijst en stel prioriteiten. Wat wil ik vandaag in ieder geval afgerond hebben? Ga ik zonder doel aan de slag dan ligt afleiding eerder op de loer. Daarna breng ik mijn dochters die beide naar het basisonderwijs gaan naar school. Tijd die normaal als reistijd geldt breng ik nu met hen door. Zij blij en ik heb alvast een korte ochtendwandeling gehad. Daarna met een kop koffie naar boven en hup aan de slag.
De ochtend is mijn meest productieve tijd. Ik werk aan grotere opdrachten en projecten die concentratie vereisen. Op het moment dat ik deze blog schrijf werk ik aan de planning voor gebruikerstesten die binnenkort gaan starten. Vanuit de klant is de vraag gekomen of ik op maat gemaakte testscripts wil schrijven. Door een opdracht als dit thuis op te pakken kan ik snel meters maken. Ik zorg ervoor dat ik ongestoord kan werken door meldingen zoveel mogelijk uit te schakelen. Zo verzet ik in een paar uur tijd heel veel werk.
In de middag werk ik verder aan de opdracht waarmee ik de dag begonnen ben, maar vaak pak ik dan ook kleinere taken op. Iets van mijn actielijst kunnen afvinken zorgt voor rust in mijn hoofd. Het geeft een opgeruimd gevoel. Het laatste half uur besteed ik aan het bijwerken van mail of het maken van een dag verslag. Ook bereid ik mij alvast voor op de volgende werkdag.’
Valkuil
Een werkdag zoals hierboven omschreven is een ideale werkdag. Er zijn natuurlijk ook dagen die minder goed te plannen zijn. Dagen waarop er ad hoc iets moet gebeuren of waarop ik veel en lange Teams afspraken heb. Op deze dagen wordt je geleefd en is er weinig ruimte om overige taken op te pakken. Gedurende de dag komen er taken bij in InSite of loopt mijn mailbox vol. Een valkuil van mij is om dan geen pauze te nemen en de momenten dat ik niet in een Teams afspraak ben door te werken. Gevolg is dat het lastig is om gefocust te blijven tot het einde van de dag. Dus probeer ik tussen de middag toch een ommetje te maken en even rustig te eten. Dan ga ik liever aan het einde van de dag iets langer door om alsnog een aantal kleine taken weg te werken.
Ideale combinatie
Aan het einde van mijn thuiswerkdag sluit ik alles af en zorg ik weer voor een opgeruimde werkplek. Daarna schakel ik makkelijk over naar mijn vrije tijd. En morgen? Dan breng ik mijn werkdag weer door bij de klant of op kantoor. Ook erg leuk en vooral erg belangrijk. Voor mij is dit de ideale combinatie!