In AFAS Profit 3 zijn er een aantal interessante verbeteringen doorgevoerd, waaronder de introductie van Voorwaardelijke Logica. Je hebt vast weleens gewerkt met velden die afhankelijk zijn van elkaar. Bijvoorbeeld in formulieren of processen binnen AFAS. Dankzij deze nieuwe functionaliteit kun je het gedrag van velden afhankelijk maken van de waarde in een ander veld.
Wat houdt deze functie precies in en hoe kan het je helpen om je processen efficiënter te maken? We nemen het graag met je door.

Wat is Voorwaardelijke Logica?

Met Voorwaardelijke Logica kun je instellen dat het ene veld zich aanpast op basis van de waarde van een ander veld. Dit betekent dat je binnen AFAS Profit een veld kunt filteren of aanpassen, afhankelijk van de informatie die al is ingevuld in een ander veld. Je hebt hierbij de volgende mogelijkheden: een vrij veld kan zichtbaar, wijzigbaar en/of verplicht worden gemaakt, of juist niet zichtbaar, wijzigbaar en/of verplicht, afhankelijk van de ingestelde conditie. Dit helpt je om snel en gericht te werken door alleen relevante opties weer te geven.

Wat betekent dit voor jou?

Hoewel deze wijziging in eerste instantie klein lijkt, biedt het juist een kans om je processen beter en efficiënter in te richten. Door gebruik te maken van voorwaardelijke logica kun je ervoor zorgen dat alleen de relevante informatie zichtbaar wordt voor de gebruiker. Dit betekent dat je medewerkers of klanten alleen keuzes krijgen die van toepassing zijn op hun specifieke situatie, wat zorgt voor minder verwarring en sneller werken. In plaats van dat alle velden altijd zichtbaar zijn, kun je nu heel gericht sturen op basis van de informatie die al is ingevuld. Hierdoor hoef je niet langer onnodige gegevens te tonen, wat je processen overzichtelijker en efficiënter maakt. Deze functionaliteit geeft je dus meer controle over wat wel en niet wordt getoond. Uiteindelijk leidt dit tot een soepeler proces en betere resultaten, zonder dat je belangrijke stappen over het hoofd ziet.

Afbeelding_Voorwaardelijkelogica

Dankzij de flexibiliteit en controle die deze functionaliteit biedt, kun je dus eenvoudiger sturen op de juiste keuzes en zorgt het voor meer focus bij medewerkers en klanten. Uiteindelijk leidt dit tot een beter georganiseerd proces, minder fouten en een hogere productiviteit.