In deze eerste editie van Fuck-up Friday vertellen we jullie over onze beginnersfouten en de leermomenten die we daar uit hebben gehaald.
Leerpunten in het ondernemerschap
Al bijna vier jaar geniet ik, samen met Martijn Knol, van het ondernemerschap bij VIER Consultancy, gestart in februari 2020. Laatst werd mij gevraagd naar mijn/onze grootste fout en onze leerpunten in het ondernemerschap in de afgelopen jaren. Dit heeft me aan het denken gezet, want hoewel ik nogal de neiging heb om vooruit te kijken, is af en toe terugkijken net zo waardevol.
Terugblikkend op deze afgelopen periode ontstaat er vanzelf een lijstje met waardevolle inzichten en zie ik vooral leerpunten! Want hoe cliché ook, een fout is voor mij vooral een kans om te leren en het een volgende keer beter te doen.
Ach, je bent nooit te oud om te leren, zullen we maar zeggen 😊!
Een enthousiaste start
In februari 2020 zijn we vol enthousiasme opzoek gegaan naar klanten en projecten die wij konden gaan begeleiden op het gebied van AFAS Profit. Terwijl we startten, brak elders in de wereld een nieuw virus uit, maar dat leek nog ver weg. Gelukkig kozen de eerste klanten medio februari voor VIER Consultancy en we konden ons geluk niet op! Het is toch spannend als je gaat starten en je eigenlijk met niets begint.
Begin maart 2020 werden we geconfronteerd met Corona en was de eerste lockdown een feit. Onze klanten hadden de projecten on hold gezet in afwachting van wat dit virus zou betekenen.
Daar zaten we dan, op ons kantoortje, met onze laptops voor ons en geen lopende projecten meer. Gelukkig was dat van korte duur en konden we snel (weliswaar online) weer aan de slag voor onze klanten. De agenda’s stroomden vol en al gauw konden we geen nieuwe klanten meer bedienen.
Het leermoment
Een daar ligt ook wel de kern van het eerste leermoment of onze beginnersfout. Blijkbaar had de lockdown door Corona iets in ons achterhoofd opgeslagen. Want wanneer een potentiële klant vroeg of we beschikbaar waren, zeiden we direct ja, terwijl we eigenlijk al vol zaten. Het resultaat was dat we 6 dagen per week keihard aan de slag waren voor onze klanten en veel te veel werk hadden aangenomen.
Terug naar de Kernwaarde: Aandacht
Voor ons was dit een situatie die niet kon, want wij geloven in oprechte aandacht voor onze klanten, iets wat we dus niet meer konden bieden. Dan komt het moment om te erkennen dat je het niet goed gedaan hebt.
Na lang aarzelen hebben we besloten om in gesprek te gaan met één van onze klanten en aan te geven dat we onze belofte niet waar konden maken en de opdracht moesten teruggeven. En ja, daar waren Martijn en ik goed ziek van. Het kostte ons een aantal slapeloze nachten. Gelukkig(!!) waardeerde de klant onze eerlijkheid, ook al was het geen leuke boodschap en zadelden wij deze klant op met een probleem.
Onze conclusie was duidelijk: dit wilden we nooit meer. We spraken af trouw te blijven aan onze visie en geen concessies te doen aan de oprechte begeleiding en aandacht voor onze klanten.
Inzicht en Balans
We zorgen er nu voor dat we altijd inzicht hebben in de beschikbaarheid van onze medewerkers en natuurlijk onszelf. Nee zeggen, hoe moeilijk ook, is onlosmakelijk verbonden aan dit proces. Het blijft lastig om nee te zeggen tegen een potentiële klant, maar we worden er steeds beter in. We merken ook dat klanten onze eerlijkheid waarderen en komen op een later moment terug, wanneer het wél in onze agenda’s past.
Kortom
Wees realistisch met je eigen agenda en zorg voor een goede balans. Er is niemand bij gebaat dat je teveel hooi op je vork neemt! Besef je dan ook dat de confrontatie met een ‘fuck-up Friday’ op de lange termijn veel meer kan opleveren, mits je er uiteraard een waardevol leermoment van maakt 😊!
Aangezien het lijstje met onze “leermomenten” nog niet leeg is, zullen we binnenkort meer van deze “Fuck-Up Friday” blogjes gaan maken.
Hou onze socials in de gaten!
René Rogaar